Post Reply 
[D&D 5th] Murder Hobos
Sopj Offline
Member

RE: [D&D 5th] Murder Hobos
Ik sluit mij aan bij bovenstaande.
Wat mij inderdaad opvalt is dat er veel healing nodig is. Dit komt ook door de lage armor class in combinatie met weinig hitpoints.
De samenstelling van de party is prima. Zeker met een extra melee based character erbij. Dan kunnen de ranged based characters zich wat meer uit de melee terugtrekken.
30-11-2015 17:41:43
Find all posts by this user Quote this message in a reply
scroipt Offline
Posting Freak

Inhoudelijk deel ik wel het idee dat in wezen de enige reden om een "Temple of Death" in te gaan het gele uitroepteken erboven was...

Ik ben het wel eens dat de variantie van de d20-rol te groot is (en daarmee de variatie te klein) en zeker met kleine aantallen hitpoints is het erg een hit-or-miss (herp-a-derp) systeem. Daarentegen is dat wel iets dat we van voorheen kennen dat bv. bij 3rd pas rond L3 (een beetje) begon te werken (stupid L1 crits etc.).

Het gebrek aan healing weet ik overigens niet zeker; ik ben benieuwd hoe het zou lopen als de CR minder deadly zou zijn. Ik had hier inderdaad erg het gevoel dat ik in 2 rondes maar gelijk de hele mikmak er tegenaan moest gooien om te overleven maar wellicht dat dit dus aan de CR ligt. Overigens moet ik ook toevoegen dat veel healing niet per se acties zijn (healing word is een bonus action, Song of Rest is een out of combat passive; andere classes heb ik niet paraat).

Tot slot is de niet-uniforme verdeling heel stiekem wel aanwezig in de vorm van advantage-disadvantage alsmede bepaalde spells en class-features die bonus- en penalty-dies kunnen geven maar die zijn we (door de noodzaak van healing & straight-up punching power?) nauwelijks tegengekomen (concentration-sustain is pittig zonder hitpoints :-P).

`Je n'avais pas besoin de cette hypothèse-là' --Pierre-Simon, Marquis de Laplace
01-12-2015 23:08:24
Tiamat Offline
Senior Member

(01-12-2015 23:08:24)scroipt Wrote:  Inhoudelijk deel ik wel het idee dat in wezen de enige reden om een "Temple of Death" in te gaan het gele uitroepteken erboven was...

Ik ben het wel eens dat de variantie van de d20-rol te groot is (en daarmee de variatie te klein) en zeker met kleine aantallen hitpoints is het erg een hit-or-miss (herp-a-derp) systeem. Daarentegen is dat wel iets dat we van voorheen kennen dat bv. bij 3rd pas rond L3 (een beetje) begon te werken (stupid L1 crits etc.).

Het gebrek aan healing weet ik overigens niet zeker; ik ben benieuwd hoe het zou lopen als de CR minder deadly zou zijn. Ik had hier inderdaad erg het gevoel dat ik in 2 rondes maar gelijk de hele mikmak er tegenaan moest gooien om te overleven maar wellicht dat dit dus aan de CR ligt. Overigens moet ik ook toevoegen dat veel healing niet per se acties zijn (healing word is een bonus action, Song of Rest is een out of combat passive; andere classes heb ik niet paraat).

Tot slot is de niet-uniforme verdeling heel stiekem wel aanwezig in de vorm van advantage-disadvantage alsmede bepaalde spells en class-features die bonus- en penalty-dies kunnen geven maar die zijn we (door de noodzaak van healing & straight-up punching power?) nauwelijks tegengekomen (concentration-sustain is pittig zonder hitpoints :-P).

Inhoudelijk vond ik het een leuke ontsnapping. Daarna tastten we een beetje in het duister. Dat is niet heel erg: we gingen de tempel in om hopelijk iets meer info en de bijkomende agency te krijgen. Vond de oplossing om de tempel binnen te komen innovatief. Wel hebben we een iemand laten gaan, die weet dat we met zeer waardevolle cargo in de tempel zijn. Deze noble is mogelijk zelfs degene die de andere nobles onder valse voorwendselen deze tempel heeft binnengeleid. We kunnen verwachten dat we straks niet veilig naar buiten kunnen. Rookie mistake!

Deadly challenges vind ik alles behalve erg. Als we geen risico lopen vind ik encounters al snel saai. Deadly dwingt ons om effectief te zijn. Als encounters niet deadly zijn moeten ze gekoppeld zijn aan andere encounters zoals tijdens de ontsnapping. So keep those deadly encounters coming!

Ik ambieer een controller-rol. Dat betekent ook dat ik blij ben met gevarieerde battlefields waarmee ik iets kan. Open velden zijn soms ok, maar geef mij maar een afgrond.

In fourth had je encounter powers en moest je je dailies een beetje sparen. Anders dan in fourth kan het in 5th heel sowieso heel hard gaan. Je hebt niets aan "dailies" als je dood bent. Is een goede reden om er in ieder geval in de eerste ronde er alles tegenaan te gooien en pas de 2e ronde the herevalueren of er meer high-impact nodig is.

Mark maakt een goed punt mbt de niet-uniforme verdeling. Ik heb d20 nooit een groot probleem gevonden. Wel denk ik dat grote verschillen in ability scores zich in 5th kunnen laten gelden. De verschillen in primary stats gaan namelijk bepalen wie er wel feats kan nemen en wie niet. Ik wil het best aankijken, maar meer gelijkheid zou fijn zijn.

In fourth hadden we buitengewoon veel toegang to healing. Niet alleen persoonlijk, maar ook door de party-samenstelling. Daardoor was er altijd wel iemand die kon helpen. Nu is dat lastiger, maar we lossen dat wel op. De eerste 3 levels in 5th zijn we ook nog geen volle classes. Wink
02-12-2015 08:50:04
SageGenesis Offline
Moderator

(02-12-2015 08:50:04)Tiamat Wrote:  Deadly challenges vind ik alles behalve erg. Als we geen risico lopen vind ik encounters al snel saai. Deadly dwingt ons om effectief te zijn. Als encounters niet deadly zijn moeten ze gekoppeld zijn aan andere encounters zoals tijdens de ontsnapping. So keep those deadly encounters coming!

Het is het noemen waard dat 5e claimed gebalanceerd te zijn op 6 medium encounters per long rest; twee encounters, short rest, twee encounters, short rest, en dan de laatste twee. Het risico ligt in de lange termijn en resource management. Deadly encounters zijn niet zo erg, maar dan is onze actieve periode heel veel korter. Ook op latere levels zal dat zo blijven.

Het is goed om daar bewust van te zijn. Als er een lange dungeon is met veel encounters dun kunnen ze niet allemaal deadly zijn, tenzij het acceptabel is dat we na elke kamer gaan slapen. (Een fenomeen dat ook wel de "15-minute workday" heet.) Als er een lange dag van onderzoeken is met maar 1 encounter aan het eind dan moet het juist wel moeilijker zijn, anders is het te makkelijk.

What you need to understand about the apocalypse is that you aren't Mad Max. You're part of the skull pyramid in the background.
02-12-2015 11:14:39
Tiamat Offline
Senior Member

Ik vind resource management soms nodig, maar dat betekent vooral dat je 5 van de zes encounters in geen enkel gevaar bent. Ik vind dat heel heel erg saai.
02-12-2015 12:44:49
SageGenesis Offline
Moderator

Dat weet ik zo niet. Het feit dat je short rests moet nemen betekent dat je wel degelijk meerdere keren in gevaar komt, anders is het rusten alleen maar tijdverspilling. Lijkt me eerder dat het specifieke niveau van gevaar misschien niet voldoende is voor je.

Maar goed, wat dan nu? Zes deadly encounters achter elkaar gaat simpelweg niet. Jij vind het saai als het makkelijker wordt. Mark vind het saai als hij in ronde 2 al death saving throws moet gaan maken. En ik vind het saai als we maar 1 encounter per dag doen en dan moeten terugtrekken omdat we door onze middelen heen zijn. We kunnen proberen 4 Hard encounters op een dag te doen, ipv 1 of 2 Deadly of 6 Medium?

What you need to understand about the apocalypse is that you aren't Mad Max. You're part of the skull pyramid in the background.
02-12-2015 13:02:18
SageGenesis Offline
Moderator

Oh, en nog iets anders:

Het concept flanking kwam ter sprake en dat is geen onderdeel van de 5e combat regels. Dat is zo maar het is wel een optional rule in de DMG (p. 251). Voor mij persoonlijk hoeft het niet zo want het verwatert het idee van advantage als iedereen het zo simpel kan krijgen, plus de snelheid van 5e gaat naar beneden als iedereen pietje precies gaat maneuvreren ipv gewoon direct actie nemen. Daar komt bij dat de rest van de regels het concept flanking niet erkennen dus krijg je soms wat slordige interacties tussen de ene regel en de andere.

Maar goed, dat is iets wat we gezamenlijk kunnen bespreken.

02-12-2015 13:15:05
Tiamat Offline
Senior Member

Het is voor niemand leuk om zo snel neer te gaan. Mark had ook een beetje pech. Ik blijf erbij dat minder gevaarlijke encounters gelinkt moeten zijn.

Dit is een van de punten waarop wij altijd al van mening hebben verschild. Snatching victory from the jaws of defeat vind ik erg leuk. Ik kan me voorstellen dat dat voor de DM ook leuker is. Een van de redenen dat ik Jelte's campaigns leuk vind is juist omdat hij echte challenges geeft. Ik zie geen reden om dat nu plotseling te gaan veranderen.
02-12-2015 13:15:37
SageGenesis Offline
Moderator

(02-12-2015 13:15:37)Tiamat Wrote:  Het is voor niemand leuk om zo snel neer te gaan. Mark had ook een beetje pech. Ik blijf erbij dat minder gevaarlijke encounters gelinkt moeten zijn.

Dit is een van de punten waarop wij altijd al van mening hebben verschild. Snatching victory from the jaws of defeat vind ik erg leuk. Ik kan me voorstellen dat dat voor de DM ook leuker is. Een van de redenen dat ik Jelte's campaigns leuk vind is juist omdat hij echte challenges geeft. Ik zie geen reden om dat nu plotseling te gaan veranderen.

Ok ik begrijp wat jij leuk vind en ik probeer een oplossing te vinden die voor iedereen acceptabel is. Dus nogmaals: is het een idee om volgende keer te proberen 4 Hard encounters te doen voor een long rest? Het lijkt mij namelijk heel goed mogelijk dat het dan wel uitdagend blijft maar zonder dat je na het eerste gevecht al moet kappen.

Daarnaast denk ik overigens niet dat Mark slechts een beetje pech had. Ik denk hij de frontline was in Deadly encounters en dit in de lijn der verwachting zat.

02-12-2015 13:26:05
(me) Melchior Offline
Posting Freak

Voor mijn 2cents, ookal had ik de lizzard fight gemist, vind ik deadly encounters ook leuk maar dan wel als uitzondering en niet de regel. Helemaal na wat spanningsopbouw met andere encounters ofzo (een encounter hoeft geen gevecht te zijn)
Ik zou er in character moeite mee hebben om het te verantwoorden dat we steeds onszelf in situaties stoppen waarbij mensen van ons dood aan het gaan zijn, dan moet ik of niet meer om Steve geven of hem dwingen dingen te doen die hij niet wil doen.

Licensed.
02-12-2015 13:52:27
Oddman Offline
Posting Freak

(01-12-2015 23:08:24)scroipt Wrote:  Tot slot is de niet-uniforme verdeling heel stiekem wel aanwezig in de vorm van advantage-disadvantage alsmede bepaalde spells en class-features die bonus- en penalty-dies kunnen geven

Main reason why I like it. Jammer alleen dat 't niet logisch stackt bij meerdere advantages/disadvantages.
02-12-2015 14:16:08
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
Tiamat Offline
Senior Member

Ik zie geen reden om de DM een "combat difficulty" regiment op te leggen.
02-12-2015 14:42:17
(me) Melchior Offline
Posting Freak

Is je bezwaar het opleggen? of specifiek het regiment waar we meer dan 1 iets doen per dag of uberhaubt het idee van een combat regiment? (ongeacht of het regiment is meer dan 1 iets per dag of zoveel mogelijk encounters moeten deadly and beyond zijn)

Licensed.
02-12-2015 15:35:51
SageGenesis Offline
Moderator

Ik snap niet helemaal wat nu precies het probleem is. De constatering is dat het systeem op een bepaalde manier in elkaar is gezet waardoor een reeks Deadly encounters achter elkaar een zeer groot risico vormt... en dus hebben we het nu over de DM een regiment opleggen? Dat lijkt me wat overdreven. Challenge ratings en levels e.d. zijn niets nieuws, en op de hoogte zijn van hoe het spel is ontworpen is geen dwingend regiment. Ik heb sterk het gevoel dat we het nu over totaal andere dingen hebben.

02-12-2015 15:48:01
Tiamat Offline
Senior Member

Meer dan 1 ding per dag doen is prima. Geen van de encounters die we hadden was echt te moeilijk. De enige encounter waarvan ik vermoed dat die echt dodelijk geweest had kunnen zijn hebben we met proper scouting ontlopen. We hebben altijd redelijk hoge challenge ratings tegenover ons gehad. We hebben dan ook best wel wat ervaring met het boven ons gewicht boksen.

Encounters mogen van mij best hier en daar makkelijker dan wel moeilijker zijn. Wel vind ik dat Jelte dat over het algemeen goed doet. Ik voel er dan ook weinig voor om als spelers te gaan bediscussiëren hoeveel hard encounters we moeten hebben.

Stel dat het gebruik van resources per encounter nou heel erg uiteen loopt tussen spelers, dan zouden we kunnen bespreken hoeveel we als spelers proberen om resources en rust te besparen. Alleen denk ik niet dat dat echt een issue is aangezien we ons verbruik van resources sowieso redelijk afstemmen op de difficulty van een encounter.
02-12-2015 16:11:25
SageGenesis Offline
Moderator

Ok, ik geloof dat ik een paar misvatting uit de wereld kan helpen.

"Deadly" encounters zijn niet per definitie te moeilijk voor een party. Ze zijn:
A deadly encounter could be lethal for one or more player characters. Survival often requires good tactics and quick thinking, and the party risks defeat.

Wat ik daarmee wil aangeven is dat we inderdaad zeker wel een Deadly encounter aan kunnen in de meeste gevallen; we zijn er slim genoeg voor. En dat moeten we ook zeker als we een pittige uitdaging willen. Maar omdat onze grootste resources per dag zijn hangt daar wel de consequentie aan dat meerdere "Deadly" encounters op een rij steeds moeilijker en gevaarlijker worden. Dat is iets waar we op de hoogte van moeten zijn.

Het is niet mijn bedoeling om als speler te vertellen wat voor encounters we moeten hebben - het is mijn bedoeling als iemand die de DMG heeft gelezen dat we allemaal door hebben wat de gevolgen zullen zijn als we een of andere strategie gaan volgen. Zowel als persoon en vanuit het oogpunt van een PC voel ik er niks voor om de hele tijd Deadly encounters te doen omdat het anders saai word, omdat er dan gewoonweg mensen gaan sneuvelen.

02-12-2015 16:31:41
Tiamat Offline
Senior Member

Hahaha ik begrijp je punt. Door het te bediscussiëren heb je ook de neiging verschillen uit te vergroten, die objectief helemaal niet zo groot zijn. Ik will ook geen stervende PC's en denk wel dat we er een aantal waren kwijtgeraakt als we de Ogres hadden moeten bevechten.
03-12-2015 12:37:38
Sopj Offline
Member

Ik heb net een datum prikker verstuurd om een nieuwe datum te prikken. Reageer aub snel, mijn agenda loopt langzaam vol voor het nieuwe jaar.
03-12-2015 14:54:20
(me) Melchior Offline
Posting Freak

done!

Licensed.
03-12-2015 15:50:49
Oddman Offline
Posting Freak

(03-12-2015 15:50:49)(me) Melchior Wrote:  done!

+1
03-12-2015 16:51:42
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
Tiamat Offline
Senior Member

Done and done.
03-12-2015 19:35:51
JLT* Offline
Posting Freak

Waar heb je die hoe gestuurd? Smile

"I think I'll have seconds.."

-Chronomangor; Eater of Time. ∞
03-12-2015 23:50:15
Sopj Offline
Member

Je hotmail
04-12-2015 06:06:16
Tiamat Offline
Senior Member

Van de data die Seppe beschikbaar heeft lijkt het erop dat 3 Jan. de enige datum is waarop Tristan kan; en dat 6 Februari de eerste datum is dat alle anderen kunnen.
04-12-2015 11:39:22
Sopj Offline
Member

Jelte, als het goed is heb je nu ook een uitnodiging in je Yahoo mailbox
04-12-2015 12:28:24
Post Reply 

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)
float: right;