Post Reply 
Europese ambassade
Meer Offline
Posting Freak

Europese ambassade
Dit is een opdracht waar wij mee bezig zijn op school. Maar in hoeverre bestaat er zoiets als de Europese Identiteit?
We hebben even een paar stellingen opgeschreven. Mochten jullie daarop willen reageren, graag Smile

Persoonlijke grenzen moeten ook opgeheven worden (net als de economische.)

Europeanen moeten onderling meer integreren.

Er moet een Europees paspoort komen.

Reizen, pinnen, bellen etc. binnen Europa moet geen extra kosten met zich mee brengen.

Engels zou een algemene Europese taal moeten worden, naast ieders moedertaal.
08-10-2010 08:50:15
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
SageGenesis Offline
Moderator

Europese ambassade
Persoonlijke grenzen moeten ook opgeheven worden (net als de economische.)

Ik snap de vraag niet eens. Is de stelling dat eigendom, privacy, e.d. opgeheven moeten worden? Verplicht genetisch knutselen in eenieder zodat niemand meer een inherente begrenzing heeft in zijn of haar talenten? Herformuleren aub.

Europeanen moeten onderling meer integreren.

Europeanen hebben enkele zeer grote barrieres tegen integratie, zoals taal, geografie, en onderlinge geschiedenis. Doorgaans bedoelt men met "integratie" dat een of andere bevolkingsgroep zich binnen een paar generaties samensmelt met een andere. Dit gebeurt dan binnen

What you need to understand about the apocalypse is that you aren't Mad Max. You're part of the skull pyramid in the background.
08-10-2010 11:58:40
Find all posts by this user Quote this message in a reply
(me) Melchior Offline
Posting Freak

Europese ambassade
hehe,
Europeese integratie is een luchtkasteel.
Zoals ik Hilversummer en ook Nederlander ben kan ik ook Nederlander en Europeaan zijn.

Licensed.
08-10-2010 13:54:52
SageGenesis Offline
Moderator

Europese ambassade
Ik denk dat je zelf ook wel beseft dat de Hilversum/NL vergelijking niet helemaal opgaat. Wink

What you need to understand about the apocalypse is that you aren't Mad Max. You're part of the skull pyramid in the background.
08-10-2010 13:58:59
piep Offline
Posting Freak

Europese ambassade
Ik ga straks toch echt in Zweden integreren, niet in Europa. Dat laatste klinkt meer als iets wat een Amerikaan zou doen. Die zou daarbij trouwens keihard op z'n bek gaan. In Zuid-Europa leren dat mannen elkaar een kus geven en vervolgens in Groot Britanni
08-10-2010 13:59:16
(me) Melchior Offline
Posting Freak

Europese ambassade
Ik snap niet hoe ik me wel verbonden moet kunnen voelen met een andere Nederlander die ik niet ken, begrijp en nooit zal ontmoeten en dat het niet kan met zijn buurman die net over de grens woont.

Licensed.
08-10-2010 14:15:32
JLT* Offline
Posting Freak

Europese ambassade
Ik denk dat het erg belangrijk is dat wij, als Europeanen hart krijgen voor de Europese zaak. Die ontbreekt nog aan alle kanten. Ik stel een 2 jaar durende oorlog met Rusland voor om een gezamenlijk Europees patriottisme te kweken.

Het persoonlijke grenzen ding begrijp ik ook niet helemaal?

Algemeen paspoort lijkt me een goede zaak. Er zal nog steeds in het paspoort blijven staan ven welke staat je komt.

Reizen pinnen verhaal, natuurlijk wil iedereen dat. Hoe praktisch het toepasbaar is is een heel ander verhaal.

Een algemene taal lijkt me een ontzettend goed idee. Maar door de grote culturele verschillen zal dat niet toepasbaar zijn. De Fransen willen geen Engels, de Engelsen geen Frans. En al helemaal niemand wil aan het geneuzel van meneer Zamenhof, al zou dat nog de beste oplossing zijn.

Ik denk dat een sterk Vereenigd Europa een must is om mee te blijven doen met de grote jongens USA, USSR eh.. Rusland, China, India, Japan. Helaas is de meerderheid van de Europeanen gruwelijk conservatief, en zijn de culturele, lingu

"I think I'll have seconds.."

-Chronomangor; Eater of Time. ∞
08-10-2010 14:15:47
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
SageGenesis Offline
Moderator

Europese ambassade
(me) Melchior Wrote:Ik snap niet hoe ik me wel verbonden moet kunnen voelen met een andere Nederlander die ik niet ken, begrijp en nooit zal ontmoeten en dat het niet kan met zijn buurman die net over de grens woont.

Europa gaat iestjes verder dan buurmannen net over de grens. Hoe verbonden is men met Portugezen? Polen? Turken, als die eenmaal bij de Unie komen?

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat integratie sl

(This post was last modified: 08-10-2010 14:35:52 by MaszaH.)
08-10-2010 14:35:40
SageGenesis Offline
Moderator

Europese ambassade
Wel leuk trouwens. Eindelijk eens wat serieuze gesprekken hier. Grin

08-10-2010 14:38:17
voh Online
Grandmaster Yogurt

Europese ambassade
Haha, JLT, je hebt ook gewoon gelijk, ESPERANTO!

Ni devi cxia paroli Esperanto Grin

(or, y'know, use mine Tongue 'Wej sajere ave nei lingwa' Grin)

Concerning the rest...

Europese integratie gaat niet lukken. De landelijke culturen zijn simpelweg te sterk en divers, maar dat is nou juist wat Europa zo leuk maakt Wink Des te meer er een soort van 'algemene' Europese cultuur komt, des te meer er mensen tegen zullen vechten - en statements als "Houd Nederland Nederlands!" zullen dan nog wel langskomen en genoeg steun krijgen. Europa heeft een cultuur - en dat is een combinatie van alle individuele culturen. Wil je een eensgezinde Europese cultuur, dan zal je alle verschillen tussen de landelijke culturen moeten opheffen.

Niet echt interessant (of aannemelijk).

'Europese integratie' komt mijns inziens niet veel verder dan integreren in een van de Europese culturen. Net zoals in de verschillende staten net iets andere gewoontes en wetten zijn, heb je dat hier ook, alleen dan veel extremer door het feit dat we in verschillende landen wonen met verschillende geschiedenissen, talen, gewoontes en nog veel meer.

Een sterke en verenigde EU is uiteraard iets om naar te streven, maar moet het dan allemaal eenheidsworst worden? Kunnen we niet een sterk samenwerkingsverband blijven nastreven, met behoud van de verschillen?

Europa zal m.i. nooit verder komen dan samenwerking. Samensmelten is in mijn mening geen realistische toekomst. Niet snel, in ieder geval. De culturele verschillen zullen echt heel erg moeten wegzakken, en tegen die tijd kan je net zo goed een wereld-regering instellen, gezien de veramerikanisering :') (Of iig een 'westerse' wereldregering.)

Geen extra kosten binnen de EU voor EU-burgers klinkt als muziek in den oren, maar dat is logisch. Minder geld uitgeven aan dingen die thuis minder kosten = voor iedereen fijn.

Europees paspoort? Da heb ik al! Veel verder dan dat hoeft 't wat mij betreft niet te gaan. Paspoorten zijn een verantwoordelijkheid van landen, dus niet van de EU. In de huidige constructie, in ieder geval. Mochten we ooit een Europese federatie gevormd zien worden, dan is 't een mogelijkheid.

De persoonlijke grenzen zijn te vaag. Dus daar kan ik heel niks mee.

En een serieus antwoord op de stelling dat er een algemene taal moet zijn - niet onverstandig. Engels verplicht maken op europese scholen is sowieso iets waar ik wel achter kan staan (duh). Op het moment is het al de meest beheersde taal binnen de EU (met 50% van de bevolking die er [bepaalde] kennis van heeft, volgens wikipedia).

Klaar.

robindevoh.com - NaNoWriMo prep & onwards, writin's the main topic.
08-10-2010 15:47:27
Meer Offline
Posting Freak

Europese ambassade
Yay! Thnx guys!! Smile

En nog even wat toelichting. De persoonlijke grenzen gaan deels over de andere stellingen, maar ook over dingen als bijv.:
Iemand uit H'sum wil gaan studeren, gaat op zoek naar een faculteit in Utrecht, Amsterdam, misschien Groningen. Maar waarom niet elders in Europa? We hebben al het ba/ma systeem. Toch gebeurd het heel weinig, en wij beredeneerde dat als een 'persoonlijke grens'. Bovendien is de info die je kunt vinden op i-net of in studiegidsen bijna allemaal nationaal gericht, en wordt het je absoluut niet makkelijk gemaakt naar 't buitenland te gaan.

Dat is dan misschien ook een stukje integratie. En misschien is integratie ook niet het goede woord. Wat ik daarmee bedoel is leren respect voor elkaar te hebben, meer dat. We willen samen naar een 'groter goed' dus stop met onderling kibbelen. Al is dat behalve een Europees probleem ook vaak genoeg een nationaal probleem, zie vlamen vs waleh, R'dam vs A'dam...

Wij zien het zo: je komt uit een deel van een dorp/stad - uit een stad - uit een streek - uit een land - uit Europa.
En om meer dat gevoel van eenheid te cre
09-10-2010 11:49:45
JLT* Offline
Posting Freak

Europese ambassade
Dat studeren heeft vooral te maken met het feit dat de overheid voor haar eigen burgers studie voor een groot deel subsidieert. Europese subsidies en de vrijheid om overal te studeren blijft nog steeds lastig, maar begint langzaam maar zeker op te komen.

"I think I'll have seconds.."

-Chronomangor; Eater of Time. ∞
09-10-2010 12:04:50
piep Offline
Posting Freak

Europese ambassade
Volgens mij heeft Arik een heel slecht punt wat betreft die paspoorten. 27 verschillende paspoorten maken het juist 27 keer makkelijker om te vervalsen! Het is voor een douanebeambte veel makkelijker om de fouten in 1 paspoort te herkennen dan in 27 verschillende. Bovendien hebben mensen dan geen dubbele paspoorten meer en geeft dat veel meer controle.

Met met dat laatste kom je wel bij een argument ertegen: voor een algemeen Europees paspoort moet je 1 centrale registratie hebben. Dan krijg je privacy issues. Waar moet die database dan komen? Willen de Britten wel dat hun paspoortgegevens in Frankrijk opgeslagen staan? Ik denk het niet. Kijk maar naar Nederland waar we de vingerafdrukken database ook niet door een Frans bedrijf willen laten doen.

Oh, en met uitzetten maakt het niet uit of je een Europees of Nederlands paspoort hebt. Als Rusland een Nederlander uitzet, dan maakt Estland of een vliegtuig naar Schiphol niet uit. Binnen de EU is er toch vrij verkeer van personen, dus je kan zo'n iemand naar elk Europees land uitzetten.
09-10-2010 12:29:59
SageGenesis Offline
Moderator

Europese ambassade
Re: paspoorten

09-10-2010 12:51:19
(me) Melchior Offline
Posting Freak

Europese ambassade
"Waarom hou je daar op?"
Stap voor stap, eerst het economische blok en later pas een wereld regering.

Licensed.
09-10-2010 15:55:03
SageGenesis Offline
Moderator

Europese ambassade
(me) Melchior Wrote:"Waarom hou je daar op?"
Stap voor stap, eerst het economische blok en later pas een wereld regering.

Da's waar, maar ik doel ook op de willekeurigheid van de term "Europa." Hoezo moet men zich verbonden voelen met Hongarije en Polen? Waar om houdt het begrip "Europa" niet al op bij Berlijn? Wat maakt de mensen in Estonia zo verenigd met ons dat de mensen 10km over hun oosterlijke grens niet meer hebben? En als Rusland in een vlaag van verstandverbijstering een hele strook land aan Estonia schenkt, zijn de mensen die daar wonen dan spontaan w

09-10-2010 16:20:02
piep Offline
Posting Freak

Europese ambassade
[quote=Belphanior]Re: paspoorten
09-10-2010 18:07:17
Post Reply 

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)
float: right;